Slapen in het vliegtuig: met deze 7 tips begin jij uitgerust aan je vakantie

 

Slapen in een vliegtuig is niet voor iedereen even makkelijk. Terwijl degene naast je al slaapt voordat jullie de lucht in gaan, heb jij moeite om in slaap te vallen in het vliegtuig. Herkenbaar? Met deze 7 tips om lekker te slapen in het vliegtuig kom jij uitgeslapen aan om je vakantiebestemming.

7 tips om te slapen in het vliegtuig

7 tips om lekker te slapen in het vliegtuig

1. Kies de juiste stoel

Bij het boeken van je vlucht is het belangrijk om een goede stoel te kiezen. Kies voor een stoel bij het raam, zodat je een steun hebt om tegenaan te leunen en je niet gestoord wordt door passerende medepassagiers. Vermijd de stoelen bij de toiletten of de keukenruimte, omdat deze gebieden vaak luidruchtig en ongemakkelijk zijn

 

2. Draag comfortabele kleding

Met comfortabele kleding aan, zit je lekkerder en is de kans dat je in slaap valt groter. Ga voor kleding die niet te strak zit en gemaakt is van ademende materialen. Vermijd knellende schoenen en kies voor zachte sokken of slippers. Draag het liefst laagjes kleding, omdat de temperatuur in het vliegtuig kan variëren. 

 

3. Neem je eigen kussen en deken mee

Bij de meeste vliegmaatschappijen mag je gratis een kussen meenemen. Je kunt dus je vertrouwde kussen van thuis gebruiken. Of ga voor een compact reiskussen. Ook een lichtgewicht deken of een groot vest om jezelf in te wikkelen is handig. Dit helpt je om een betere slaaphouding aan te nemen en warm te blijven tijdens de vlucht. 

Bonus tip: vul je kussensloop met kleding voor een extra bagage plek. Oftewel, de pillow hack.

 

4. Gebruik oordopjes of een koptelefoon

Het geluid in een vliegtuig kan erg hard zijn, vooral tijdens het opstijgen en landen. Oordopjes of een ruis onderdrukkende koptelefoon kunnen helpen om storende geluiden te verminderen en een rustige omgeving te creëren waarin je gemakkelijker kunt slapen.

 

5. Maak gebruik van een slaapmasker

Een slaapmasker is een ideaal hulpmiddel om jezelf af te sluiten van het licht in het vliegtuig. Het kan ook handig zijn als je in een andere tijdzone reist en je lichaam aan verschillende slaapcycli moet aanpassen. Kies een comfortabel en verduisterend slaapmasker voor het beste effect.

 

6. Bereid je lichaam voor op een dutje

Als je weet dat je wilt slapen tijdens de vlucht, helpt het om je lichaam voor te bereiden. Probeer voorafgaand aan de vlucht cafeïne, alcohol en zware maaltijden te vermijden. Zo min mogelijk blauw licht voor je vlucht, is ook een goed idee.

 

7. Ontspan

Hoe beter je jouw lichaam kunt ontspannen, hoe makkelijker je in slaap valt in het vliegtuig. Probeer voor het slapengaan een korte meditatie oefening te doen om jezelf tot rust te brengen. Concentreer je op je ademhaling en laat alle gedachten die opkomen voorbij drijven. Dit zal helpen bij het verminderen van spanningen, waardoor je makkelijker in slaap valt.

 

Geniet van je reis en slaap lekker – hoog boven de wolken - in het vliegtuig!

Onze favoriete producten voor in het vliegtuig

Alles begint bij een goede nachtrust

Merk je dat je een chronisch tekort hebt aan slaap? Maak dan echt werk van een goede nachrust, en lees ook onze slaapadviezen voor een goede nachtrust.