Rugpijn na Slapen | Banner

Last van rugpijn na slapen?

Rugpijn na het slapen is een veel voorkomende fysieke klacht. Je probeert de pijn te verbijten, maar langzamerhand besef je dat het onderdeel uitmaakt van je leven. Kijk je terug in de tijd, dan merk je dat er veel activiteiten zijn die je niet meer zoals vroeger ongestoord kunt uitoefenen.

 

Rugpijn, wat zijn de oorzaken?

Je kunt te maken hebben met schouderpijn, hoge rugpijn of pijnscheuten in je onderrug. Veel vormen van rugpijn hebben een orthopedische oorzaak. Het  kraakbeen tussen je ruggenwervels kan versleten of beschadigd zijn. Een beknelde zenuw kan vervelende en chronische rugpijnen veroorzaken. Het kan ook zijn dat je spieren niet goed ontwikkeld zijn of dat je in een slechte houding rondloopt waardoor je pijn aan je rug kan krijgen. Let ook op met tillen of werken in een foute lichaamshouding. Als je dit op een verkeerde manier doet kan dit ook rugpijn veroorzaken. Rugpijn na het slapen kan simpelweg ook veroorzaakt worden door te slapen op een bed wat niet bij je past. Voor deskundig advies over de beste boxsprings ga je naar een van de Swiss Sense winkels. Onze slaapadviseurs kunnen je helpen met het beste bed voor jouw situatie.

Wat kun je eraan doen om rugpijn te verminderen?

Als je regelmatig last hebt van rugpijn na het slapen of tijdens je werk dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk de oorzaak opsporen om te voorkomen dat de pijn erger zal worden. Zijn je ruggenwervels versleten, dan zul je met beperkingen moeten leren leven, maar ook dan heb je nogsteeds invloed op de gevolgen. Veel mensen denken dat pijnstilling averechts werkt. Dit is niet helemaal correct. Pijnstilling neemt de scherpe toppen van je pijn weg. Daardoor is de kans kleiner dat het uitstraalt naar andere lichaamsdelen. 

Vervang je matras op tijd

Een van de voornaamste redenen dat men wakker wordt met rugpijn, is het matras. Versleten matrassen zorgen niet voor de juiste ondersteuning en de ruggengraat iligt niet n een onnatuurlijke houding. Dit zorgt voor druk en rugpijn na het slapen. Meestal zijn matrassen na ongeveer 10 jaar versleten. Dit heeft vaak te maken met meerdere factoren zoals het merk, het materiaal en de kwaliteit. 

Toe aan een nieuw matras? Bekijk hier onze gehele matrassencollectie

De perfecte ondersteuning van de ruggengraat

Je nek en rug moeten een rechte lijn vormen wanneer je op het matras ligt. Dit is de meest natuurlijke vorm en daarom bevorderlijk voor het herstel van je rug.

Investeer in ergonomische meubilair

In geval van chronische rugpijnis het verstandig om veel rust te pakken en te investeren in ergonomisch verantwoord meubilair. Probeer abrubte en snelle bewegingen te vermijden. Net zoals het tegelijkertijd draaien en bukken. Probeer je rugspieren in goede conditie te houden door tijdig te trainen waardoor je je spieren sterkt blijven.

Rugpijn na Slapen | Opstaan

Ga voor een passende matras voor je slaaphouding

Een derde van je leven lig je te slapen. Het is dus heel logisch dat je dit op een matras doet dat bij je past. Maar hoe weet je dat? Als eerste kun je nagaan of je een rugslaper, buikslaper of een zijslaper bent. Ben je een rugslaper? Let dan goed op je rugholte. Zorg dat je ruggenwervel zijn natuurlijke S-vorm kan behouden. Een niet te hard matras is voor rugslapers vaak het beste. Ben je een buikslaper, dan loop je een grotere kans op rugklachten aan je onderrug. Je bent gebaat bij een wat harder matras dat je ondersteunt op die plekken waar het nodig is. Maar eigenlijk kun je buikslapen beter afleren. Als je een zijslaper bent, moet je ook letten op je ruggengraat. Deze moet in een rechte lijn liggen. Meer informatie over slaaphoudingen en welk matras daar goed bij past lees je op deze adviespagina.

Wat zijn orthopedische matrassen?

Aanhoudende klachten? Neem dan even contact op met je huisarts die je kan doorverwijzen naar orthopedische specialisten. Het is ook verstandig om te investeren in een orthopedisch matras wat is voorzien van extra comfortzones. Ook geeft het je ondersteuning op de plekken waar je lichaam het nodig heeft. Swiss Sense heeft diverse matrassen in de collectie die zeer geschikt zijn voor mensen met rugklachten. Dat is niet te verwarren met een orthopedisch matras maar deze matrassen kunnen ook al een groot deel van de ongemakken wegnemen. Het adviseren van het juiste matras om rugpijn na het slapen te voorkomen, is maatwerk. Neem daarom eens contact op met een van onze specialisten en kom er samen achter welke matras het beste bij jou en jouw rugklachten past.