Wat doe je tegen snurken?

Schrik je ‘s nachts geregeld wakker door snurkgeluiden? Of zorgt je snurkende partner ervoor dat je ‘s avonds moeilijk de slaap kunt vatten? Snurken is een veelvoorkomend probleem: ongeveer 1 op de 10 vrouwen en 1 op de 5 mannen heeft er dagelijks last van. Benieuwd wat de oorzaken zijn van snurken? En wat je kan doen om het te voorkomen? Alle info en tips vind je hier.

Wat is snurken?

De brommende geluiden die we ‘snurken’ noemen, worden veroorzaakt door trillende slijmvliezen in de keelholte. Die trillingen of snurkgeluiden komen voor als de opening van je luchtwegen tussen je neus en je stembanden vernauwd is en de lucht dus niet makkelijk kan passeren. Zowel mannen als vrouwen kunnen snurken. En hoe ouder we worden, hoe luider we snurken.

De oorzaak van snurken

Een belemmerde doorgang van je luchtwegen kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is een verstopte neus de boosdoener, maar ook overgewicht, oververmoeidheid of ongezonde leefgewoonten kunnen snurken veroorzaken. Soms zorgen afwijkingen van je neus- en keelholte of andere lichamelijke aandoeningen ervoor dat je snurkt.

De gevolgen van snurken

Snurken kan je nachtrust ernstig verstoren. Snurk je zelf? Dan schrik je daar vaak meermaals van wakker ‘s nachts. Snurkt je partner? Dan is de kans groot dat dat gesnurk jou wakker houdt, met gebroken nachten tot gevolg. Een verstoorde nachtrust leidt dan weer tot een slaperig en vermoeid gevoel overdag, waardoor je prikkelbaarder bent en je concentratievermogen afneemt. Het is dus belangrijk dat je snurken aanpakt voor het problematisch wordt. Gelukkig zijn er voldoende manieren om het snurken te verminderen of te voorkomen.

Wat doe je tegen snurken Wat doe je tegen snurken

Tips tegen snurken

Leef gezond

Roken, alcohol, overgewicht… Ongezonde leefgewoonten vergroten de kans dat je snurkt. Wil je snurken tegengaan? Probeer dan zo gezond mogelijk te leven.

  • Stop met roken Roken zorgt voor irritatie in je keel, waardoor die zwelt en je keelholte dus nauwer wordt. Bovendien raakt je neus sneller verstopt als je rookt.
  • Beweeg voldoende Door te sporten maak je spieren aan en worden ook je keelspieren strakker, wat snurken tegengaat.
  • Vermijd alcohol en slaapmiddelen Door alcohol en slaapmiddelen of andere medicatie, ontspannen je keelspieren en je tong. Terwijl je slaapt, kan je tong naar achteren zakken, waardoor je snurkt. Vermijd slaapmiddelen dus zoveel mogelijk en probeer zeker twee uur voor je onder de wol kruipt geen alcohol te drinken.
  • Let op wat je eet Voedingsmiddelen die voor brandend maagzuur of een verhoogde slijmproductie zorgen, werken snurken in de hand. Let dus op met zware of vette maaltijden of zuivelproducten voor je gaat slapen.

Vermijd rugslapen

Naast ongezonde leefgewoonten, heeft ook je slaaphouding een effect op snurken. Slaap je op je rug? Dan is de kans groter dat je snurkt. Als je op je rug ligt, zakken de zachte delen van je gehemelte, je huig en je tong immers naar achteren en vernauwen ze je luchtwegen. Slapen op je zij is de beste lighouding om snurken tegen te gaan.

 

Een aangepast hoofdkussen

Een kwalitatief hoofdkussen dat de juiste ondersteuning biedt aan je nek en schouders, zorgt ervoor dat je vlotter kunt ademhalen. Er bestaan specifieke hoofdkussens voor zijslapers, in verschillende uitvoeringen en materialen. Om te vermijden dat je op je rug slaapt, is het aangeraden om een hoger hoofdkussen te kiezen.

 

Het juiste matras

Om comfortabel op je zij te kunnen liggen, is een zachter matras beter dan een harder exemplaar. Een zachter matras vormt zich makkelijker naar je lichaam, zodat je overal voldoende ondersteuning krijgt. Zo komt je schouder bijvoorbeeld minder snel in een onnatuurlijke houding te liggen.

 

Hulpmiddeltjes

Naast een aanpassing in je leefgewoonten en je slaaphouding, zijn er heel wat middeltjes die snurken kunnen voorkomen of verminderen. Zorgt een verstopte neus door een verkoudheid of allergie ervoor dat je snurkt? Dan kan neusspray helpen om je luchtwegen te openen. Verder bestaan er neuspleisters, keelsprays of zelfs mondbeugels die jou van het snurken kunnen verlossen. Ook een logopedist kan je snurkproblemen mee aanpakken via oefeningen.

 

Heeft snurken een groot effect op je nachtrust of houden de klachten die snurken veroorzaken lang aan? Dan is het aangeraden om je huisarts te raadplegen en samen je probleem te bekijken.