De levensduur van een matras

Levensduur van matras

Wat gebeurt er na tien jaar met jouw matras?

1. De hygiëne van een matras neemt af

Je verliest ‘s nachts zo’n 60 milliliter vocht per uur. Wekelijks is dat meer dan 3 liter zweet. Je beddengoed neemt een deel van dat vocht op, maar de rest wordt geabsorbeerd door je matras. Na gemiddeld tien jaar kan je matras het vocht niet meer absorberen. Daarnaast wordt je matras elke nacht zo’n acht uur verwarmd, waardoor de kans op schimmelvorming groeit en je matras gevoelig wordt voor bijvoorbeeld bedwantsen. Naast vocht, verlies je elke nacht huidvet en dode huidcellen. Die trekken in je matras en vormen een broedplek voor huisstofmijt, bacteriën en onhygiënische geuren.

2. De ondersteuning vermindert

Iedere keer dat je je matras gebruikt, gaat er stevigheid verloren. Je matras biedt je lichaam dus steeds minder de ondersteuning die het nodig heeft. Omdat dat proces heel langzaam gaat, merk je het waarschijnlijk amper. Een goede ondersteuning van je lichaam is enorm belangrijk voor je lichaam. Slaap je op een matras die te weinig ondersteuning biedt? Dan krijgen je wervelkolom, je spieren en je gewrichten niet de kans om zich op de juiste manier te herstellen en kan je last krijgen van nek- en rugklachten.

Wanneer moet je een matras vervangen?

Het is vaak lastig inschatten wanneer je je matras moet vervangen. Een versleten matras biedt niet meer de juiste ondersteuning of wordt onhygiënisch. Maar waar herken je een versleten matras precies aan? Wanneer je last krijgt van lichamelijke klachten of wanneer je kuilvorming, onaangename geurtjes of vlekken ontdekt, is je matras meestal aan vervanging toe.

Last van rugklachten

Een oud en versleten matras is niet goed voor je lichaam, omdat het je lichaam steeds minder goed ondersteunt. Dit zorgt ervoor dat je ’s ochtends minder uitgerust wakker wordt. Daarnaast kan het ook gevaarlijk zijn voor je (onder)rug: als je matras je lichaam te weinig ondersteuning biedt, uit dat zich vaak in rugklachten. Sta je ‘s ochtends op met meer rugpijn dan de avond ervoor? Dan kan je ervanuit gaan dat je matras je lichaam te weinig ondersteuning biedt. Lees onze adviespagina voor meer informatie over de beste matrassen bij rugklachten.

Matras is doorgezakt

Een doorgezakt matras herken je aan kuilvorming. Deze kuilen ontstaan op plekken waar je vaak ligt en zijn ook zichtbaar wanneer er niemand op ligt. Draai je opeens veel in je slaap? Dan kan dit een teken zijn dat je matras op sommige plekken is doorgezakt. Deze plekken voelen harder aan dan de rest van je matras, waardoor je minder lekker ligt.

Luchtjes & vlekken

Populaire matrassen

  1. Gazella Web-Only I Hybride Koudschuim Matras 2 halen = 1 betalen
    Gazella Web-Only I Hybride Koudschuim Matras
    vanaf Special Price  279,-
  1. Gazella Comfort II Pocketvering Matras 2 halen = 1 betalen
    Gazella Comfort II Pocketvering Matras
    vanaf Special Price  469,-
  1. Gazella Web-Only II Pocketvering Matras 2 halen = 1 betalen
    Gazella Web-Only II Pocketvering Matras
    vanaf Special Price  229,-

Wat is de gemiddelde levensduur van een matras?

Het is verstandig om je matras na 5 tot 10 jaar te vervangen. Zo zorg je er niet alleen voor dat je lichaam de juiste ondersteuning blijft krijgen, maar je voorkomt ook dat je matras onhygiënisch wordt.

 

De precieze levensduur van je matras is afhankelijk van verschillende factoren:

  • De kwaliteit: Een matras van een betere kwaliteit gaat simpelweg langer mee dan een matras van een lage kwaliteit.
  • De hoeveelheid vocht die je verliest: Vocht trekt snel in je matras. Transpireer je veel tijdens het slapen? Dan zal je matras een kortere levensduur hebben.
  • Je lichaamsgewicht: Hoe zwaarder je bent, hoe groter de druk die je uitoefent op je matras en hoe sneller je matras verslijt.
  • Het onderhoud: Eén van de belangrijkste factoren. Je kunt de levensduur van je matras verlengen door ze vaak schoon te maken en ze regelmatig om te draaien.

 

Maar hoe goed de kwaliteit van je matras ook is of hoe goed je het ook onderhoudt, op een gegeven moment is het matras gewoon op. Bij Swiss Sense garanderen wij je dat elk matras uit onze collectie minimaal 5 jaar optimale ondersteuning biedt. Door gebruik te maken van een goede molton en een goed hoeslaken kun je de levensduur zelfs iets verlengen.

Tips om de levensduur van je matras te verlengen

Door je matras goed te onderhouden, gaat je matras langer mee. Benieuwd hoe je je matras het best onderhoudt? We geven je enkele praktische tips waardoor jij zo lang mogelijk van je matras kunt genieten.

1. Maak gebruik van een topmatras

Een topmatras vermindert de druk die uitgeoefend wordt op het matras. Daarnaast absorbeert het vocht, huidschilfers en andere afvalstoffen. Een topmatras gaat zelf drie tot vijf jaar mee, maar door deze op je matras te leggen verleng je de levensduur van je matras aanzienlijk.

2. Molton en hoeslaken

Een goede molton of matrasbeschermer en een hoeslaken van hoge kwaliteit, beschermen je matras tegen vocht en vuil. Door je molton en hoeslaken regelmatig te wassen en te vervangen, blijft je matras langer in goede conditie.

3. Reinig je matras goed

Reinig je matras regelmatig om te voorkomen dat vuil tot diep in je matras trekt. Het is daarom ook belangrijk om vlekken direct te verwijderen. Bekijk onze adviespagina voor meer informatie over het reinigen van matrassen.

4. Draai het matras geregeld om

Kuilvorming ontstaat doordat je continu op dezelfde plaats veel druk uitoefent. Dit voorkom je door je matras regelmatig te keren, zowel in de lengte als in de breedte. Heb je twee matrassen hebt die niet qua stevigheid verschillen? Dan raden we je aan om de matrassen eens om te wisselen. Iedereen slaapt anders en oefent op verschillende plekken op het matras druk uit.

5. Slaapkamer en matras goed ventileren

Vocht is niet goed voor je matras. Het zorgt ervoor dat je matras onhygiënisch wordt en veerkracht verliest. Door je slaapkamer en matras dagelijks goed te ventileren, voorkom je dat dit vocht te diep in je matras trekt. Bacteriën krijgen dan minder goed de kans om zich te nestelen, waardoor je matras hygiënisch en veerkrachtig blijft. Deze ventilatie stimuleer je door je dekbed eerst een tijdje open te leggen nadat je bent opgestaan, voor je het bed opmaakt. Zo geef je je matras de tijd en ruimte om vocht te laten verdampen.