Goed slapen zit in onze natuur: volg het ritme van je biologische klok

19 augustus 2020

Een fijne dag begint bij een goede nachtrust. Want wie de dag uitgerust begint, haalt meer uit zijn dag. Ontspannen en in balans geniet je meer van het leven. Maar hoe raak je in balans? De natuur speelt hierbij een belangrijke rol en heeft meer invloed op ons dan we soms denken. Goed slapen zit in onze natuur. Daarom is het belangrijk om te luisteren naar je biologische klok.

 

In deze blog geven we 5 tips over hoe je dit het beste doet.

Goed slapen zit in onze natuur: volg het ritme van je biologische klok

Je biologische klok bepaalt wanneer jij slaperig wordt, in slaap valt en weer wakker wordt. Dat heeft te maken met de stofjes die je lichaam aanmaakt, zoals het slaapstofje melatonine. Dit hele proces wordt geregeld vanuit je hersenen en door je lichaam en omgeving beïnvloed. Verstoor je dit proces, dan raakt je biologische klok uit zijn ritme. Gevolg hiervan is dat je last kunt krijgen van slaapproblemen, moeilijk in slaap valt of juist moeilijk uit je bed komt.

 

Hoe zorg je ervoor dat je biologische klok niet in de war raakt? Met onderstaande tips reset jij jouw biologische klok en zorg je ervoor dat je binnen no-time weer het ritme van de natuur volgt.

 

Lees ook: Hoe zit het nu met… slapen en hormonen?

 

Tip 1: Leef als een ochtendmens
Vroeger waren we allemaal toegewezen op de zon: ging de zon onder, dan werd het donker en maakten onze hersenen het slaapstofje melatonine aan. Kwam de zon weer op, dan werd de aanmaak hiervan geremd en werden we wakker. Van nature is dus eigenlijk iedereen een ochtendmens.

 

Als gevolg van een verstoord natuurlijk ritme – bijvoorbeeld door lampen binnenshuis en het blauwe licht van televisies en mobiele telefoons – zijn er tegenwoordig echter veel avondmensen.

 

Tip 2: Houd zo veel mogelijk een vast ritueel aan

Doordeweeks hebben veel mensen een relatief vast ritme voor naar bed gaan en opstaan. De problemen ontstaan pas wanneer je een aantal vrije dagen hebt, zoals in het weekend of in een vakantie. Ga je opeens om 2.00 uur ’s nachts naar bed of doe je een middagdutje, dan moet je lichaam hier aan wennen en kunnen je hersenen moeilijker bepalen wanneer zij moeten beginnen met het aanmaken of afremmen van melatonine. Dat wennen duurt langer dan we denken, waardoor we na een vakantie soms nachtenlang slecht slapen.

 

Lees ook: Hoe zit het nu met… slapen en eten?

 

Tip 3: Let op wat en wanneer je eet

Je biologische klok bepaalt wat je lichaam met eten doet. Over het algemeen is het geen goed idee om ’s avonds na 23.00 uur nog wat te eten. Je darmen zijn dan namelijk “in slaapstand” en verteren geen eten meer. Toch hebben we van nature voor het slapengaan zin in snacks: vroeger was het zo dat je maag gevuld moest zijn voor het slapengaan. Slapen en ontwaken kost namelijk veel energie. Tegenwoordig hebben we echter genoeg eten op voorraad, waardoor we niets tekort komen voordat we ons bed in duiken (via Scientas).

 

Mocht je toch willen snacken voor het slapengaan, dan lees je in deze blog wat je het beste wel en niet kan eten:

 

Tip 4: Maak van roken geen slaapritueel

Een sigaret voor het slapengaan, wanneer je wakker wordt of bij dat eerste kopje koffie. Bij veel rokers lijkt het onderdeel geworden van hun avond-, ochtend- en slaapritueel. Maar slapen en roken is helemaal niet zo’n goede combinatie! Naast dat roken een stimulerende werking heeft – net als cafeïne – zorgt het er ook voor dat je ’s nachts ontwenningsverschijnselen krijgt en eerder wakker wordt.

 

Lees ook: Hoe zit het nu met… slapen en roken?

 

Tip 5: Let op met alcohol

Neem jij wel eens een ‘slaapmutsje’ voor het slapengaan? Slaap je dan beter? Of slechter? Er gaan veel verhalen rond over het effect van alcohol op je nachtrust. Sommigen zweren bij een drankje voor het slapengaan en beweren er beter door te slapen. Anderen hebben na een avond borrelen juist last van een gebroken nacht. Hoewel het misschien lijkt dat je sneller in slaap valt, verstoort het wel degelijk je biologische klok! Je wordt eerder wakker en slaapt minder diep.

 

Lees ook: Hoe zit het nu met… slapen en alcohol?

 

Volg jij je biologische klok?

  1. Nachtkast Balance Charm Metal
    Nachtkast Balance Charm Metal
    vanaf Special Price 270,- 
Laat hier je reactie achter