Blog - Internationale Dag van de Slaap: 7 feiten en fabels over slapen

Swipe to the left
15 maart 2019 No comments

Dromen, draaien, lang slapen of nachtbraken. Vandaag staat volledig in het teken van slapen. Het is namelijk Internationale Dag van de Slaap! Dé dag om even stil te staan bij hetgeen we allemaal het liefste doen: slapen.

 

We denken er veel over te weten, maar klopt dit wel allemaal? Tellen de uren voor middagnacht echt dubbel? En helpt alcohol je nu wel of niet beter slapen? Je leest het in deze blog.

Feit of fabel: Wat is er nu echt waar over slapen?

Een powernap zorgt ervoor dat je fit blijft gedurende de dag
Feit. Een dutje van 10 tot 20 minuten geef je je lichaam een nieuwe dosis alertheid voor de rest van de dag. Maar de perfecte powernap duurt wat langer. Met een powernap van 90 minuten doorloop je één keer je hele slaapcyclus, waardoor je met nieuwe energie wakker wordt. Het beste moment om zo’n powernap te doen is tussen half 2 en half 4 ’s middags.

 

Je moet nooit cafeïne drinken voor je gaat slapen
Fabel. Hoewel het niet aan te raden is om ’s avonds voor het slapengaan een kopje koffie te drinken, kan het je voor een powernap helpen fitter wakker te worden. Cafeïne kickt namelijk ongeveer na 30 minuten in. Kies je voor een powernap van 10 tot 20 minuten? Dan kun je dus gerust een kopje koffie nemen.

 

De uren die je slaapt voor middernacht tellen dubbel
Fabel. Het klopt dat de eerste uren van je slaap belangrijk zijn, omdat je dan dieper en vaster slaapt. Dit hoeft echter niet per se voor middernacht te zijn.

 

Je hebt acht uur slaap per nacht nodig
Ook dit is een fabel. Gemiddeld hebben we 8 uur slaap per nacht nodig, maar dat wil niet zeggen dat dit ook het beste werkt voor jou. Focus dus minder op hoeveel slaap je zou moeten hebben en slaap zolang jij je er goed bij voelt!

 

Bij volle maan slaap je minder goed
Feit. Bij volle maan doe je er inderdaad langer over om in slaap te vallen. Hoe dit komt, is nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat de productie van melatonine – het hormoon dat ons slaperig maakt – verstoord raakt. Ook kan het te maken hebben met onze voorouders, die het felle licht van de volle maan gebruikten om te jagen op nachtdieren.

 

Alcohol helpt je beter slapen
Fabel. Alcohol zorgt er, vanwege de verdovende werking, inderdaad voor dat je gemakkelijker in slaap valt. Maar de slaap is minder diep en vaak onrustig. Vaak worden mensen ook eerder wakker wanneer ze alcohol hebben gedronken. Al met al dus niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de slaap.

 

Vrouwen slapen meer dan mannen
Feit. Vrouwen slapen niet alleen langer, maar ook lichter. Dit komt door de hormonen die de slaapcyclus beïnvloeden. Waar vrouwen gemiddeld negen uur per nacht slapen, ligt dit gemiddelde bij mannen rond de acht uur.

 

Slaap kun je inhalen
Fabel. Na een aantal korte nachten ga je vroeg naar bed om wat slaap in te halen. Herkenbaar? Zo werkt het helaas niet helemaal. Na een aantal dagen weinig slaap, slaap je dieper en langer. Maar 1 op 1 alle verloren uren inhalen gaat helaas niet.

 

Wat wil jij nog weten over slapen?