De beste versie van jezelf worden? Geef aandacht aan je nacht.

4 december 2021

Bruisend van energie uit bed springen en vervolgens vrolijk door de dag huppelen: willen we dat niet allemaal? Toch voelen heel wat mensen zich ’s ochtends niet klaar voor de dag die op hen afkomt. Het geheim van een energieke en productieve dag? Dat zit in de nacht!

De beste versie van jezelf worden? Geef aandacht aan je nacht.

Alles uit je dag

Je kent ze wel, die mensen die er altijd goed uitzien, vaak sporten, leuke dingen doen met vrienden, een uitdagende job hebben en misschien ook wel een gezin. Dat zijn erg veel ballen om in de lucht te houden, en toch halen zij echt alles uit hun dag. Benieuwd naar hun geheim? Zij kennen het belang van een goede nachtrust en investeren dus ook in hun slaap. En dat is slim, want goed slapen biedt enorm veel voordelen.

 

Wat een goede nacht jou oplevert

Een goede nacht helpt je op heel wat manieren. Je hebt meer energie en voelt je alerter overdag. Je hebt een vrolijkere en positievere levenshouding en dat straal je ook uit. Bovendien heb je een sterkere weerstand en word je dus minder vaak ziek. Je hebt meer zin om te sporten en ook je seksdrive gaat erop vooruit. Als je goed en voldoende slaapt is het ook makkelijker om je gewicht onder controle te houden. Je maakt vanzelf gezondere keuzes.

 

Goed slapen betekent ook beter onthouden

Als je goed slaapt, zit je gewoon lekkerder in je vel en dat vertaalt zich in alle aspecten van je leven, zowel professioneel als privé. Maar het werkt ook omgekeerd. Wist je bijvoorbeeld dat één nacht met minder slaap al meteen een invloed heeft op je geheugen? Heb je wel goed en voldoende geslapen, dan is het veel makkelijker om dingen te onthouden. Test het maar eens uit met onze online Memory game.

 

 

Je lichaam aan het werk

Waarom je nachtrust zo belangrijk is, wordt duidelijk als stilstaan bij wat er allemaal gebeurt tijdens je slaap. Terwijl jij lekker wegdroomt onder de warme dekens, is je lichaam hard aan het werk. Zo gaan je hersenen tijdens de REM-slaap aan de slag om de informatie van de voorbije dag te filteren, ordenen en op te slaan. Op die manier komt er weer ruimte voor de indrukken van de komende dag.

 

Herstellen en tot rust komen

Maar niet alleen je hersenen zijn ’s nachts actief.  Zodra je het diepste stadium van de slaap hebt bereikt, maakt je lichaam groeihormonen aan. Deze helpen om je spieren en weefsels te herstellen. Ook je huidcellen gaan aan de slag, zodat je huid kan opknappen van de invloeden van overdag, denk maar aan de blootstelling aan de zon of vervuiling. En zo zijn er nog heel wat andere processen die ervoor zorgen dat je lichaam ’s nachts herstelt en tot rust komt, zodat je weer helemaal klaar bent voor een volgende dag.

 

Gouden slaaptips

Ben jij intussen ook helemaal overtuigd dat het geheim van een succesvolle dag schuilt in een deugddoende nacht? Misschien kun je nog wat advies gebruiken om te zorgen dat zowel de kwaliteit als de duur van je slaap helemaal optimaal is. Wij verzamelden 11 gouden tips voor jou om echt alles uit je nacht -en dus ook je dag- te halen. Slaap lekker!