Slapeloosheid: hoe kom ik er vanaf?

slaaptekort slaaptekort

Niet kunnen slapen en slapeloosheid:  Hoe komt het?

Slecht slapen is de grootste oorzaak van slapeloosheid. Slaapproblemen zorgen ervoor dat je niet aan je nachtrust toekomt. Deze slaapproblemen hebben allemaal verschillende oorzaken. De meest voorkomende slaapproblemen vind je hiernaast op een rijtje:

  • Een verstoord bioritme Wanneer ons lichaam een verstoorde biologische klok heeft, heeft het moeite in slaap te vallen. Wanneer je bijvoorbeeld onregelmatig in nachtdiensten werkt of last hebt van een jetlag is de kans op een verstoord biologisch ritme groot. Dat zorgt ervoor dat je niet of slecht slaapt. 
  • Piekeren Lig je in bed alsmaar te denken aan die belangrijke presentatie van morgen? Maak je je druk om je relatie? Om je kindjes? Je hoofd is zo druk bezig dat het niet aan rusten toekomt. Gevolg is dat jij niet kunt slapen.
  • Alcoholgebruik en cafeïne Nadat je alcohol hebt gedronken val je doorgaans snel in slaap, je slaapt echter wel minder diep en veel onrustiger. Hierdoor word je sneller wakker. Een taske koffie voor het slapen stimuleert je ademhaling, zenuwstelsel en hartslag. Dat is dus geen goed idee, want dit zorgt ervoor dat jij klaarwakker in je bed ligt.
  • Stress Wanneer je veel stress hebt, heeft je lichaam spanning en maakt het adrenaline aan. Adrenaline houdt je lichaam alert en wakker.
  • Fysieke problemen Diverse fysieke problemen kunnen zorgen voor slaapproblemen. Denk bijvoorbeeld aan slaapapneu, pijn aan spieren en gewrichten, hormonale veranderingen door zwangerschap, maar ook aan kiespijn, hoesten en jeuk.
  • Medicijngebruik Gebruik je medicijnen? Check de bijsluiter. Het kan zomaar zo zijn dat deze invloed hebben op je nachtrust waardoor deze verstoord wordt.
  • Eetgewoontes Hoe vetter en meer gekruid je eet, hoe groter de kans dat je 's nachts wakker ligt. Je zweet meer en hebt vaker last van je maag.
  • Depressie Bij een depressie is de kans groter dat je last hebt van slapeloosheid. Zo slaap je met een depressie vaak moeilijker in, slaap je minder goed door en ben je vroeger wakker.

Gevolgen slapeloosheid

Slaapproblemen zorgen ervoor dat je met allerhande vervelende klachten te maken kan krijgen. Er zit natuurlijk wel verschil in een keertje één nachtje wat slaaptekort of het hebben van een chronisch slaapgebrek. Het is in ieder geval altijd belangrijk om slapeloosheid zoveel mogelijk te vermijden. Genoeg slaap zorgt ervoor dat je hersenen zich herstelt. Alle indrukken van de dag worden verwerkt in de nacht. Door een goede nachtrust met voldoende slaap ontwikkel je een goed geheugen en bevorder je je concentratievermogen.

 Gevolgen slapeloosheid op korte termijn

 

  • Een suffig gevoel
  • Een prikkelbaar humeur
  • Een slecht concentratievermogen
  • Hoofdpijn
  • Veelvoudig geeuwen
  • Een vermoeide uitstraling met wallen onder je ogen

 

Gevolgen van slapeloosheid op de langere termijn

 

  • Het altijd koud hebben
  • Een verhoogde bloeddruk
  • Het ontwikkelen van een depressie
  • Het krijgen van hallucinaties
  • Het ontstaan van overgewicht
  • Gewichtsverlies
  • Het ontstaan van geheugenverlies
  • Een verhoogde kans op het ontwikkelen van suikerziekte

Tips slapeloosheid

Wanneer je last hebt van slapeloosheid, probeer dan zeker in de gaten te houden dat dit niet té lang duurt. Duurt het consequent langer dan een aantal weken? Besef dat je alle reden hebt om je slaapproblemen te achterhalen en aan te pakken. Het is aan te raden om in dit geval met je huisarts te overleggen wat mogelijke oplossingen kunnen zijn. Probeer zeker als eerste stap onderstaande tips om beter te kunnen slapen.

 

Tips om beter te slapen

  • Vermijd blauw licht in je slaapkamer (Geen tv en mobiele telefoons of tablets)
  • Val niet in slaap met je tv aan
  • Eet geen koolhydraten en vet vlak voor het slapen
  • Drink geen alcohol of cafeïne
  • Slaap niet te lang uit in het weekend en op vrije dagen
  • Span je spieren van de verschillende spiergroepen eerst langzaam en onspan ze vervolgens 
  • Zorg overdag voor veel daglicht zodat je biologische klok scherp blijft
  • Dim het licht voor het slapen gaan (Zo maakt je lichaam het slaaphormoon melatonine aan)
  • Zorg dat de temperatuur in je slaapkamer rond de 18 graden Celsius is, dit is de ideale slaapkamertemperatuur
  • Neem een halfuur voor het slapen gaan een glaasje melk en/of een banaan
  • Ben je teveel aan het woelen? Stap het bed uit. Je wordt dan vanzelf meer moe, waardoor je daarna, weer terug in bed, sneller in slaap valt
  • Gebruik geen snoozefunctie in de ochtend. Je wordt hier veel suffer van. Sta direct op en start je dag!

Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem. Belangrijk is of je tijdelijk last hebt van slechte slaap, of dat je chronisch last hebt van slapeloosheid. Blijf je last houden van slaapproblemen? Neem een kijkje in ons adviescentrum en lees al onze slaaptips. 

 

Daarnaast is het gebruik van het juiste slaapsysteem belangrijk. De slaapadviseurs in onze winkels helpen je graag met het vinden van de juiste boxspring of matras, afgestemd op jouw wensen en voorkeuren. Bespreek je slaapproblemen met onze slaapdviseurs zodat zij je kunnen helpen met een passend advies.